Skarifikace


Zdobení těla jizvami má tradici u domorodých kmenů. Označení skarifikace pochází z angličtiny (ze scar = jizva) a zahrnuje v sobě jak jizvy řezané skalpelem (cutting), tak i jizvy vypalované (branding).

Řezané jizvy jsou vhodné pro detailnější motivy, oproti tomu branding, kdy se jizva vytvoří přiložením rozpáleného kovu na kůži, je vhodný pro geometrické tvary a další jednoduché motivy.

Na umělecké jizvení se ve studiu Inkdiviual specializuje FouSage, nejznámější skarifikátor v republice, který si v tomoto umění nezadá se světovými špičkami v tomto oboru.

Cutting

Cutting (z angl. cut = řezat), je způsob vytváření jizev za použití skalpelu. Tento způsob je vhodný pro detailnější motivy, skarifikátor má celý proces více pod kontrolou a kromě relativně slabých čar je možné vytvářet i plochy. Při jakékoliv formě skarifikace ovšem nelze docílit takové míry detailů jako například u tetování.

U cuttingu je možné kůži buď naříznout, tzn. vytvořit pouze lineární obrysy motivu. Jiným způsobem je plošné odstranění kůže. To znamená, že poté, co je vyřezán obrys, se kůže uvnitř motivu „podřízne“ a zcela odstraní.

Vtírání popela či podobných přírodnin není vhodné ani hygienické. Jizva se vytvoří sama o sobě, jen je důležité udržovat ránu co nejdéle čerstvou.

Nejnovějším trendem je cutting na podkladu černě potetované kůže. Díky kontrastnímu podloží drobné jizvy výrazně více vyniknou, a tak lze pracovat i s jemnějšími detaily. Předpokladem esteticky uspokojivého výsledku je co nejintenzivněji černé, dokonale zahojené tetování.

Branding

Branding (z angl. brand = značkovat teplem) je způsob vytváření jizev za použití tepla. Nejčastěji tak, že se nažhaví forma vytvořená z plechu z chirurgické oceli, která se poté přiloží na kůži. Jizvy, které se při brandingu vytvoří, jsou obvykle silné cca 0,5 cm až 1 cm, což nedovoluje vytváření příliš detailních motivů.